Interrail reis met kinderen | Onze 3 rondreizen + route ideeën

Op een Interrail reis met kinderen gaan, hoe leuk is dat? Waar denk je aan, hoe bedenk je een route en wat moet je vooraf vastleggen? Van de zomer ging ik op een korte Interrail reis met mijn twee kinderen (5 en 7 jaar). In deze blog deel ik onze ervaringen en tips.

Al jaren droomde ik van een Interrail reis met kinderen, en ik vond het tijd om eindelijk eens te gaan. Nu waren we van de zomer al in de omgeving van Antwerpen, bij Kalmthout met kinderen. Vanwege opdrachten kon ik niet al te lang weg, dus het werd een korte Interrail reis met kinderen. Dit is wat we deden en hoe ik de route plande.

Update 2022 + 2023: in 2022 en 2023 speelt corona tijdens de zomervakantie een minder grote rol. Na een familievakantie in Tsjechië (aanrader!) besluit ik om nog een week met de kinderen op Interrail te gaan. Mijn ervaringen deel ik hieronder, bij de Interrail reis 2022 en 2023.

Mijn Interrail reis met kinderen 2019 – Duitsland en Oostenrijk

Aanvankelijk was het zoeken naar een route: ik wilde stad en natuur combineren. Daarnaast had ik mijn oog op de Balkan/Oost-Europa. Maar, toen bleek dat ik maar een ruime week had om rond te reizen. Dus ik moest mijn plannen inkorten.

Interrail reis met kinderen

Route Interrail reis met kinderen

Wij hebben met recht een korte Interrail reis gemaakt: van Amsterdam naar Wenen. Van Wenen naar Frankfurt. En van Frankfurt naar Amsterdam. Omdat we een week de tijd hadden kon ik -vond ik- kiezen uit een Interrail pas (te koop via NS International) voor 3 reisdagen, of een voor 5 reisdagen. Met 5 reisdagen in een week ben je alleen maar aan het reizen in een week. Daarom koos ik voor 3 reisdagen.

Ik vroeg mijn kinderen: willen jullie een stedentrip, natuur of strand? Tot mijn verbazing wilden ze allebei heel graag naar steden toe. Wenen met kinderen bezoeken stond hoog op mijn lijst, dus die bestemming moest. Frankfurt lag op de route, dus die stad was een strategische keus. Dit bleek ook een goede keus, want we hebben nog getwijfeld of we een dagdeel langer wilden blijven.

Interrail reis met kids
Frankfurt

Onze ervaring

Ik vond het uitzoeken van een leuke route nog best ingewikkeld. Naar Wenen was 11 uur reizen. Dan door naar bijvoorbeeld Praag en daarna naar Amsterdam betekent 3 hele lange reisdagen. Daarom koos ik voor Wenen als start, dan heb je het lange stuk gehad.

Een andere optie is een nachttrein nemen, zodat je een groot stuk ‘s nachts overbrugt. Mocht ik nog een keer gaan dan denk ik dat ik met deze optie start. Vanuit die plek reis ik dan rustig terug naar Nederland. Wij hebben stoelen gereserveerd, dat was wel prettig. Zeker in de zomermaanden zijn de treinen vaak vol en ik wil niet zoeken naar lege stoelen met mijn jonge kinderen. Tijdens de Interrail reis met kinderen bezochten wij twee steden. Mijn kinderen vinden dat fantastisch. Ik merkte dat ik bij een derde stop wel graag naar een meer of een natuurgebied was gegaan.

Wenen met kids
Wenen

Interrail reis met kinderen 2022 – Italië en Zwitserland

In de inleiding schreef ik het al: na onze treinreis in 2019 stapte ik in de zomervakantie van 2022 weer op de trein met de kinderen. Dit keer reizen we eerste klas. Nu de oudste nog geen 11 jaar is, en ook nog gratis meereist, blijkt dat deze pas voor vier reisdagen amper duurder is dan een tweede klas treinkaart. Het voordeel is (schijnt te zijn) dat je niet hoeft te reserveren en je reist luxer en ruimer. Het nadeel is dat je minder snel in contact komt met medereizigers.

Onze reisroute vastleggen

Net als tijdens de vorige Interrail reis met kinderen, kwam ik al snel op het punt dat ik veel te veel verschillende dingen wilde. En naar Italië én naar Bratislava én naar Krakau. Het werd dus keuzes maken. Ik besloot dat er een aantal factoren waren die voor mij belangrijk waren; ik wilde graag naar een van de meren in Noord-Italië en ik wilde minder stad dan de vorige keer.

Dag 1: Castricum – Olten

De directe trein vanuit Amsterdam naar Basel vertrekt vroeg op de dag. Aanvankelijk besluit ik dat we op een wat normaler tijdstip vertrekken en dan overstappen in Frankfurt. En dan zegt mijn man dat het voor hem, vanwege het afzetten van ons en zijn werk, toch veel makkelijker is om ons vroeg naar het station te brengen. Daarom kiezen we voor de directe trein die rond 7:30 in de ochtend uit Amsterdam vertrekt.

Theoretisch gezien is het mogelijk om in een reisdag naar Italië te reizen. Op dit moment zijn er echter problemen op het spoor en daardoor komen vertragingen geregeld voor. Ik besluit om de reis naar Italië op te breken en ervoor te zorgen dat we een rustige stad vinden die op de route ligt. Dat wordt Olten. In de omgeving liggen steden als Luzern, Zug en Interlaken, die natuurlijk veel interessanter zijn dan Olten.

Als we dan toch vertraging oplopen, ben ik blij dat ik de keus maakte om te overnachten in Olten, een stad tussen Solothurn en Aarau. De stad ligt centraal in het land, onder andere langs de noord-zuid spoorweg Basel-Chiasso. Er is een mooie, oude binnenstad met onder andere een natuurmuseum en historisch museum. En ook de zonnebobsleebaan in Langenbruck aan de Oberen Hauenstein is een tip als je langer in deze stad blijft. Wij gingen naar het mooie buitenbad, met diverse zwembaden en glijbanen.

Overnachten: Wij verbleven bij Hotel Oltnerhof. Dit hotel ligt om de hoek van het station, vlakbij de oude binnenstad. Er is self check-in, dus je aankomsttijd maakt niets uit. In de ochtend is er een ontbijt. Wij hadden een familiekamer met balkon. Mochten we nog eens op deze manier op doorreis zijn in Olten, dan zou ik weer voor dit hotel kiezen.

Belalp

Dag 2 – 5: Olten – Baveno

De volgende ochtend staan we om 9 uur op het station om naar Italië te reizen. Eerst een prachtig stuk door de Zwitserse bergen en dan hebben we een wat langere overstap in Domodossola. In tegenstelling tot de Zwitserse stations zijn hier geen kluisjes te bekennen. Helaas! Het wordt geld pinnen, koffie, ijsjes en pizza halen en dan in de speeltuin de tijd doden.

Daarna stappen we op de stoptrein naar Baveno, een plaatsje aan het schitterende Lago Maggiore. Zodra we uit de trein stappen en een klein stukje hebben gelopen zien we het meer liggen. Deze plek blijkt voor ons een ideale tussenstop te zijn tijdens deze Interrail reis met kinderen. Het is vrij rustig en tegelijkertijd is er ontzettend veel te doen. Als je wilt kan je ook nog een dagje naar Milaan gaan bijvoorbeeld.

Verblijf: wij verbleven bij Locanda Nelia Guesthouse, by far de meest betaalbare optie voor drie nachten aan een Italiaans meer op dat moment. Er is veel dat ik positief vind aan deze accommodatie: hele ruime kamers, een zitje aan de binnenplaats, inclusief ontbijt, de mogelijkheid om te koken, het station op een paar minuten lopen en Lago Maggiore op 2 minuten lopen. Wij komen hier zeker nog eens terug!

Lago Maggiore

Dag 5 – 7: Naters, Zwitserland

In de dagen aan het Lago Maggiore merk ik dat ik helemaal geen zin heb om naar Freiburg in het Zwarte Woud te gaan, zoals gepland. Dit was een gemakkelijke optie, omdat de terugreis naar huis daarmee in tweeën gebroken werd. Alleen heb ik daar dus geen zin in, ik wil de Zwitserse bergen in! Dan vind ik in het bergdorp Blatten bei Naters een leuk appartement met twee slaapkamers. Dat is maar één busrit van 20 minuten bij treinstation Brig vandaan en daarmee ligt het op de route naar Nederland, we hoeven er niet ongelooflijk veel moeite voor doen om er te komen.

Vanuit Baveno rijden geen doorgaande lijnen naar Zwitserland. Daarom gaan we met de trein naar Stresa, een ritje van een paar minuten. Vanuit Stresa rijdt een sneltrein door Zwitserland naar het Zwarte Woud en Frankfurt! Als je op een leukere manier van Baveno naar Stresa wilt gaan, kies dan voor de boot.

In Brig aangekomen stappen we op de Postbus en we worden voor de deur van ons appartement afgezet. Wat wacht is een fantastische ervaring in Zwitserland, precies wat ik zocht. De kabelbaan naar de Belalp vertrekt op 550 meter van ons verblijf. En met de Belalp-kaart, inclusief bij de overnachtingen in dit gebied, kost die kabelbaan weinig geld. Zeker ook omdat de kinderen onder de 16 jaar gratis mee mogen reizen. We wandelen, gaan naar de speeltuin en ontdekken het Brigerbad met een glijbaan van 180 meter tijdens onze dagen in de Zwitserse bergen.

Verblijf: in Blatten bei Naters zijn er alerlei opties. Zoals Hotel Blattnerhof met familiekamers en twee zwembaden.

Dag 7: Naters – Castricum

En dan breekt de laatste dag aan. Vanwege werk en andere verplichtingen kunnen we helaas niet langer blijven of bijvoorbeeld een tussenstop maken in Mannheim met onder andere het Technoseum. Het wordt daardoor een lange reisdag. Om 9:45 staan we op de bus te wachten en rond 23:45 stappen we uit de trein in Uitgeest.

Het was een lange reisdag, maar met de tablet en voldoende eten was het goed te doen! Zoals hiervoor al gezegd, ik zou deze dag liever in twee stukken breken maar voor de kinderen was dat eigenlijk niet nodig. En dan rest er enkel nog een korte conclusie: we gaan volgend jaar weer!

Interrail reis 2022
Al die bagage is soms wat onhandig

Interrail 2023 in Italië

En ook in 2023 stapte ik met de kinderen in de trein. De bestemming dit keer was Italië. Voor het eerst vlogen we tijdens de treinvakantie, dat voelde wat als valsspelen. Echter, hierdoor was het mogelijk om tijdens een 2-weekse reis toch naar zuidelijk Italië te reizen.

We starten daarom in Napels, dit keer met 1 grote koffer in plaats van veel losse rugtassen. Vooraf is het plan om hier wat langer te blijven, naar de eilanden te varen, de Amalfikust te zien en ook naar de opgravingen te gaan. Vanwege de hittegolf zijn we hier slechts een paar dagen. Rome slaan we (helaas) over, want daar zijn de temperaturen boven de 40 graden.

We reizen door naar Venetië, wat door de afwezigheid van auto’s voor mijn zoon een droombestemming blijkt. Je kan hier in ongeveer 5,5 uur naartoe reizen vanaf Napels met de sneltrein. Na een aantal dagen in Venetië gaan we naar het Gardameer, daarvoor stap je over. Stap eventueel uit in Verona voor een leuke citytrip. Wij sloegen dit over vanwege de hitte.

Na het Gardameer reizen we via Milaan door naar het Comomeer. Na hele hete dagen slaat het weer om en wordt er noodweer voorspeld. In plaats van langzaam afzakken naar Nederland, via de Zwitserse bergen en het Zwarte Woud, willen we in een keer naar huis reizen. Door de enorme regenval lopen we in Zwitserland veel vertraging op, en in plaats van de sneltrein door Zwitserland, reizen we via 5 treinen door dit land. In de avond komen we aan in Aken, waar we overnachten.

Treinvakantie Italië

Italië blijkt net als Zwitserland en Duitsland fantastisch te zijn voor een treinvakantie. Met de sneltrein zijn de grote steden met elkaar verbonden en je kan zo gemakkelijk van Milaan naar Rome of Napels reizen. Ik vind dit land fantastisch en ik weet vrij zeker dat we nog vaker teruggaan voor een treinvakantie door Italië. Let er wel op dat je voor de sneltrein een stoel moet reserveren en dat kost geld.

stedentrip Italië met kinderen

Interrail reis met kinderen – algemene informatie

Treinreizen

Met de kinderen vind ik reizen met de trein heel prettig. Je kan rondlopen, je hebt voldoende beenruimte, er is een café en het reist rustig. Ook tijdens de Interrail reis in 2019 viel het me weer op hoe prettig het is om met kinderen met de trein te reizen. De lange zit naar Wenen (11 uur) kwamen we goed door met het gratis WiFi, tablets en ook het eten bij het restaurant in de trein.

Kosten

De kosten voor een Interrail reis hangen af van welke pas je kiest (bekijk ze hier) en hoe oud je kinderen zijn. Mijn kinderen konden gratis met mij meereizen. Dat is ideaal! Je kan ook kiezen voor een pas voor 1 land, bijvoorbeeld Italië of Spanje. Dan reis je erheen op eigen kosten en in het land maak je gebruik van de pas. Voor sommige landen valt dit bedrag laag uit. Het is verstandig om te berekenen of de pas je geld oplevert of dat je duurder uit bent.

Met de Interrail pas kon ik iedere trein naar Wenen kiezen, en daarmee ook de snelste met de minste overstappen. Hierdoor kon ik een “dure” trein kiezen. Als je op tijd je trein boekt dan ben je vaak minder geld kwijt. Ik boekt een paar weken voor de reis pas. Ook kan je kiezen om de Interrail pas enkel in te zetten op de lange trajecten en voor korte stukken tussen grote steden losse kaartjes te kopen. Daarnaast ben je natuurlijk geld kwijt aan overnachtingen, eten, drinken en uitjes.

Wij reisden in de zomervakantie en dan zijn hotels duurder dan in het laagseizoen. Ook is het in de steden in deze maanden drukker en warmer.

Interrail pas – Papier of digitaal?

Op dit moment is het zo dat je bij het kopen van de pas de keuze hebt tussen een papieren pas en een digitale pas. In 2019 reisden wij met de papieren pas, in 2022 met de digitale pas. Ze hebben allebei zo hun voor- en nadelen, ik zet ze hieronder uiteen.

Olten

Papieren pas

+ Geen mobiel nodig
+ Je hoeft de treinreisplanning niet helemaal in de app te zetten, je schrijft het begin- en eindpunt op de reisdag op de pas.
+ De pas vul je pas in op het moment dat je daadwerkelijk op de trein stapt.
– Papieren om te bewaren en in te vullen.
– Om te reis/route te plannen en de treintijden te zien, is een app gebruiken sowieso wel handig.

Digitale pas

+ Geen papieren om te bewaren/bewaken.
+ De reis plannen en de reisdagen activeren kan in een app.
– Als je een reisdag plant, maar na 00.00 op die dag eigenlijk toch langer wil blijven op de plek waar je bent, kost dat je een reisdag.
– Bewijs stoelreserveringen evengoed op papier.

Interrail reis 2022

Wat neem je mee op reis?

Wat neem je mee op zo’n Interrail trip? Dit zijn een aantal handige tips voor het inpakken:

• Documenten in een mapje
  • Stoelreserveringen printen! (Reserveringen kunnen geregeld goedkoper via de eigen website van die treinmaatschappij, op deze pagina staat informatie daarover)
  • Paspoorten
  • Opladers + elektronica
  • Een reistas
  • Kleding en toiletspullen: mijn motto is ‘hoe minder hoe beter’. Wel even vooraf uitzoeken waar je je spullen kan wassen.
  • Een rugtas – Bij mijn tweede interrail reis koos ik voor de Thule Landmark Backpack 60L. Dit bleek echt een ideale rugzak combinatie, met twee rugzakken. Ze zijn op allerlei manieren aan elkaar te klikken, of los te halen van elkaar. Hierdoor kon ik voor ons drieën genoeg spullen meenemen. De kinderen hadden allebei een kleine rugzak voor wat speelgoed en boekjes.
  • Eten en drinken voor in de trein
  • In 2022 onmisbaar tijdens de lange reisdagen: koptelefoon met bluetooth, zodat mijn zoon muziek kon luisteren en ik ondertussen kon appen. En daarnaast een goede tablet, wij hebben series gedownload via Netflix.
  • Speelgoed, spelletjes, boeken
  • Reisgidsen

Waar let je op?

Als je op Interrail reis met kinderen gaat, dan zijn er een aantal dingen die ik handig vond om op te letten.

• Niet onnodig vaak overstappen.
  • Kies een gebied in Europa. Ik wilde én naar Portugal én naar de Balkan én naar Griekenland. Dat red je niet in één reis met kinderen.
  • Niet al te lange reisdagen of neem een aantal rustdagen tussen de lange reisdagen.
  • Zijn er snellere opties om te reizen? Naar Wenen maakte het kiezen voor een trein met stoelreservering uren verschil.
  • Hotel of appartement boeken in de buurt van het treinstation. Dit scheelt slepen met bagage na een lange treinreis. Ik kijk op Booking.com naar de afstand tot het station. Zoek wel eerst op bij welk station de trein stopt. Zo wilde ik naar Freiburg en ik dacht dat ik een hotel bij het station had. Dat bleek een hotel bij een totaal ander station en de reistijd vanaf het hoofdstation was 20 minuten. Absoluut niet ideaal.
  • Is de Interrail pas echt goedkoper dan losse kaartjes kopen? Het voordeel van de Interrail pas is dat je flexibel bent: op het laatste moment kan je kiezen met welke trein je waarheen reis. Maar weet je ver van tevoren waar je heen reist, dan kan eerste klas reizen zelfs nog goedkoper uitvallen dan de tweede klas vertelde een lezer me.
  • Voldoende vermaak voor onderweg meenemen. Er is in de Duitse treinen gratis WiFi en er zijn stopcontacten. In deze treinen zijn vaak ook speciale kinderafdelingen.
  • Met jonge kinderen merk ik dat het prettig is als je een parkje of een speeltuin hebt in de buurt van je hotel. Of een speelhoek in het hotel. Na een lange treinreis willen ze nog even rennen maar ze hebben vaak geen zin in sightseeing.
  • Reis je op een budget dan is het ook verstandig om te kijken in welke landen je goedkoop overnacht. Ik vond Kroatië en Servië goed betaalbaar.
  • Hoe warm (of koud) is het in dat gebied in die tijd van het jaar? Wenen was met 30+ graden in augustus erg warm.

Interrail reis met kinderen – voor herhaling vatbaar

Voor herhaling vatbaar? Absoluut! Echt, ik stap vandaag nog in de trein als ik de kans krijg. Wel heb ik me verkeken op de hoeveelheid tijd die het kost om zo’n (korte) trip te plannen. Ik wilde veel, je kan opeens allerlei plekken en landen bezoeken in een trip. Dan is het keuzes maken. Ook is niet ieder treintraject mogelijk met Interrail, dus dat moet je in de gaten houden.

Ik denk eraan om komend jaar weer op Interrail reis met kinderen te gaan. Dan in de herfstvakantie of meivakantie zodat het rustiger, goedkoper en minder warm is dan dit jaar in de zomer. Voorlopige bestemming: Griekenland, maar we weten allemaal dat dit snel weer kan veranderen.

Ga jij op een Interrail trip of plan je er een en heb je vragen? Laat het me zeker weten!

Lees ook:
Prachtig Innsbruck bezoeken
Of ga naar Mallorca met kinderen, dat kan ook per boot tijdens je Interrail avontuur.

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...