Zuiderzeemuseum met kinderen | Onze review

Het Zuiderzeemuseum met kinderen bezoeken, hoe leuk is dat? Anouk ging naar Enkhuizen met haar zoon en deelt haar ervaringen. In de zomer van 2021 bezocht blogger Alyt het museum met haar dochters en een vriendin. In deze uitgebreide blog lees je al hun ervaringen.

Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen stond al een tijdje op het verlanglijstje van Anouk om te bezoeken. Haar zoon Mels (9) heeft het museum als decor in verschillende films, bijvoorbeeld Bennie Stout, al meerdere keren gezien en wilde er graag zelf een keer heen.

Blogger Alyt ging samen met haar meiden van 8 en 11 jaar en een vriendinnetje van haar jongste dochter naar het Zuiderzeemuseum (juli 2021) in Noord-Holland. In het weekend dat zij er waren was er het ‘Op & Top NL weekend”. Er waren diverse muzikale optredens, er stond een draaiorgel en door het hele dorp stonden oud-Hollandse spelletjes opgesteld. Daarnaast waren er de demonstraties kaas en klompen maken en een workshop mondharmonica maken.

Het museum laat op allerlei manieren zien hoe het leven in en rondom de Zuiderzee er jaren geleden uit heeft moeten zien. Wij testten hoe leuk het Zuiderzeemuseum met kinderen is om te bezoeken

Zuiderzeemuseum met kinderen

Met de boot naar het Zuiderzeemuseum

De voorpret begint al als we bij het museum komen. De parkeerplaats ligt buiten Enkhuizen en met de boot vaar je over het IJsselmeer naar het museum toe. Het is een korte tocht, maar dat zorgde bij ons wel gelijk voor vakantiegevoel.

met de boot
Op de boot naar het museum

Er staan zo’n 140 oude gebouwen in het museum die in het vroegere Zuiderzeegebied hebben gestaan. Ze zijn afgebroken en hier weer opgebouwd (1880-1930). Het museum bestaat uit 2 delen. Het ene deel is een het buitenmuseum: een openluchtmuseum dat van april tot oktober open is. Het andere deel is een binnenmuseum dat het hele jaar door bezocht kan worden. De boot meert aan bij het buitenmuseum, de schoorsteenpijpen van de kalkovens zie je al van verre.

Expeditie Waterwerken

Toen we de boot afstapten viel ons oog op de Expeditie Waterwerken. Hierbij bezoek je verschillende plekken in en rondom het water, waar je een opdracht moet vervullen en een code moet zien te vinden.

Met een roeiboot gingen we naar de drie eilandjes, met allen een reddingsvest om. Dit vonden de meiden heel cool. We hadden ook nog een opdracht om een dijk te bouwen, vissen te vangen, dwalen door het doolhof: het waren echt leuke opdrachten. We hebben helaas de code niet weten te kraken. Door ons enthousiasme waren we vergeten de code te zoeken op de eilandjes. Mocht je de code wel weten te kraken krijg je iets leuks bij het standje waar ze de reddingsvesten uitdelen.

Restaurants

Na de expeditie vonden we het tijd om een hapje te eten. We waren onderweg naar het restaurant “Amsterdamse huis” toen we voorbij het “Friet & IJsloket” liepen. Voor patat waren we allen wel in. Heb zelf bij het Amsterdamse Huis nog een broodje haring gehaald, je bent tenslotte in Enkhuizen.

Tijdens het eten zaten we vlakbij het oude schooltje en een pleintje waar je spelletjes kon spelen. Dat hebben we ook gedaan. Het schooltje konden we helaas niet helemaal goed van binnen bekijken i.v.m. de coronaregels. Een hekje blokkeerde de ingang het schoollokaal. Dit was bij meerdere gebouwen het geval.

Terug in de tijd

En zo verliep eigenlijk de rest van ons bezoek aan het Zuiderzeemuseum met kinderen ook: van het ene leuke plekje gingen we naar het andere leuke plekje.

Als je het dorpje verder in loopt kom je echt in een openluchtmuseum terecht. Er liep een veldwachter die kinderen ‘aanspreekt’ op goed gedrag, er wordt touwtje gesprongen en je kan allerlei Oudhollandse spelletjes doen.

Je kunt er je eigen springtouw laten maken en wat verderop heeft mijn zoon een houten klompje versierd. Deze extra activiteiten kosten maar een klein bedrag, dus dat maakt het leuk om te doen (springtouw € 1,50, klompje € 2,50).

Enkhuizen met gezin

Het is leuk om door de straten te wandelen, overal is wat te zien. Je kunt dit trouwens ook in een punter-boot doen. Er zijn geitjes en schapen waardoor het als een levendig dorp aanvoelt.

In het oude postkantoor kun je kaarten kopen en versturen, en voor de ouderwetse snoepwinkel stond een hele lange rij! Maar daar hebben we natuurlijk wel een kaneelstok gehaald.

We waren aan het begin van de middag bij het museum en kwamen echt in tijdnood. Vooral ook door de extra activiteiten waar de kinderen allemaal met veel enthousiasme aan mee deden. Zo hebben we meer dan een uur geknutseld aan een zeilboot-klomp. Bij een volgende keer zou ik dus meer tijd nemen.

Zuiderzee

Binnenmuseum

Aan het eind van de middag hebben we nog snel het binnenmuseum bezocht. Het binnenmuseum zit in een mooi oud pakhuis, nog uit de VOC-tijd. Je komt binnen in de Schepenhal.

Het Zuiderzeemuseum ligt natuurlijk aan het IJsselmeer (Zuiderzee), in de haven. Bij het buitenmuseum liggen allerlei boten, maar in de Schepenhal in het binnenmuseum staan 13 schepen die ooit op de Zuiderzee hebben gevaren. Een prachtig gezicht!

Verder volg je in het binnenmuseum de verschillende plaatsen die vroeger aan de Zuiderzee hebben gelezen. Je kunt klederdracht zien, meezingen met de Volendamse palingsound en krijg je een beeld van hoe de mensen toen leefden/visten enz.

Tentoonstelling Must See

We wilden heel graag de tentoonstelling “Must See” gaan bekijken. Door het hele dorp staan objecten/iconen opgesteld die Nederland zo beroemd maken. Ze zijn gemaakt door kunstenaars en ontwerpers, zoals de molen, de dijken, de fiets, de tulpen en de klederdracht. In de tentoonstelling leer je meer over de herkomst en functie van deze iconen.

Kinderen kunnen deze “must sees” gaan ontdekken via gerichte kijkopdrachten. Bij de ingang kregen ze het boekje “Ik zie, ik zie” mee. Met dit boekje kunnen ze als toerist de “must sees” gaan ontdekken. Er is geen vaste volgorde, de “must sees” staan verspreid over het hele museumterrein en ook in het binnenmuseum.

De fiets waren we al tegengekomen. De meiden vonden dit kunstwerk niet zo interessant. We hebben wel de vraag uit het boekje “ik zie, ik zie” beantwoord. Er was ook zoveel te zien en te doen in het “dorpje” dat we echt keuzes moesten maken. We liepen bij toeval langs het kinderatelier, en ja de dames wilden graag een klompje pimpen. Hiervoor betaal je €3,- per persoon. Je kreeg een tasje met een klompje en versiersels waarna je aan een tafel kon plaatsnemen (coronaproof).

In het boekje “ik zie, ik zie” zitten twee lege ansichtkaarten. Die kun je hier ook versieren en op de bus doen. Medewerkers van het museum zorgen ervoor dat de ansichtkaarten bij eenzame mensen terechtkomen. De ansichtkaart is ook een van de “must sees”.

Must See

De “Must See” het kaasplankje en de kaasblokjes vonden we het allerleukst en sprak ons het meeste aan. Wij waren er in het “Top NL weekend”. Het kaasplankje diende als podium voor Dirk Scheele die er dit weekend optrad en het publiek kon op de schuimrubberen kaasblokjes zitten.

Eerlijk is eerlijk, niet alle kunstwerken spraken ons aan. De vragen daar integendeel vonden we erg leuk bedacht en we zijn allerlei feitjes rijker geworden over onze Nederlandse iconen.

De tentoonstelling Must See is nog te zien t/m 24 oktober 2021.

museum Enkhuizen

Onze indrukken van het museum

Zowel blogger Anouk als blogger Alyt was in dit museum. We delen hun indrukken achter elkaar. Blogger Anouk start: Wij hebben een hele leuke middag gehad in het Zuiderzeemuseum. Er is zoveel te doen en te zien dat het echt een daguitstap is. Je kunt rustig de hele dag doorbrengen in het museum, en ook Enkhuizen is een leuke stad om te bezoeken.

Het begint al leuk, als je aankomt stap je op de boot om bij het museum te komen. In het museum zijn heel veel activiteiten voor kinderen. Wij raden een bezoek absoluut aan en komen zeker terug.

En dan de indrukken van blogger Alyt: De meiden waren alleen niet zo geconcentreerd tijdens het museumbezoek. Je kon zoveel gebouwen en ook schepen van binnen bekijken, dat ze na het zien van een “must see”, vaak alweer gevlogen waren.  De vragen hebben we thuis nog doorgenomen.

We hebben verschillende gebouwen bezocht, zoals de apotheek, de kerk, de kapper, het schooltje, de stoomwasserij: noem maar op. Maar ook hebben we een schip van binnen bekeken, maar we vonden het ook leuk om door de steegjes, het haventje en straatjes te dwalen.

Door tijdsgebrek hebben we helaas het binnenmuseum niet kunnen bezichtigen. Er blijft voor een volgende bezoek nog zeker evenveel te bezichtigen en te doen. Tegen sluitingstijd de boot weer opgestapt om weer terug te varen naar de parkeerplaats.

Zuiderzee

Praktische tips voor een bezoek aan het Zuiderzeemuseum met kinderen

In de weekenden en vakanties zijn er extra kinderactiviteiten, zoals het knutselen wat wij hebben gedaan. Alvast een tip voor de herfstvakantie: dan is er een Oudhollandse kermis! Naast de leuk boottocht om van en naar het museum te komen vanaf de parkeerplaats, is het museum ook heel goed te bereiken met de trein. Het station van Enkhuizen ligt namelijk middenin de stad en vlakbij de haven. Bekijk de praktische info op de website.

Adresgegevens:

Kind 4 t/m 12 jaar €12,-
Kind 0 t/m 3 jaar Gratis
Familiekaart (2 volwassenen + 2 kinderen) €48,-

Het museum is dagelijks geopend van 10:00 – 17:00.
Parkeren kost € 6,- per dag bij het entreepaviljoen aan de Sluisweg 1. (Let op: de parkeerplaats verschilt per seizoen, de ANWB-borden naar en in Enkhuizen verwijzen altijd naar de juiste parkeerplek). Vanaf het entreepaviljoen vaar je in 15 minuten naar het buitenmuseum (zit bij de entreeprijs inbegrepen).

Ook leuk: bezoek Medemblik met kinderen

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

CAMBODJA met kinderen + Siem Reap – 11x Tips

Een vakantie naar Cambodja met kinderen, hoe is dat? Een van de gastbloggers van...

Singapore met kinderen | 16x activiteiten met het gezin

Een tussenstop in Singapore met kinderen of juist op vakantie hierheen? Er is in...

Zomervakantie met kinderen 2024 | 21 Bestemmingen

Waar gaan we heen tijdens de zomervakantie met kinderen? Dat vragen meer gezinnen zich...

Salzburg met kinderen | 9x Leukste Kinderactiviteiten

Hoe leuk is Salzburg voor families met kinderen? Tijdens onze autovakantie door Oostenrijk en...

Wenen met kinderen | 37x uitjes

Is een stedentrip Wenen een aanrader? Van de zomer was ik met mijn twee...

Saar-Hünsruck met kinderen | 11x Uitjes

Op vakantie naar het natuurpark Saar-Hünsruck met kinderen in Duitsland? Wij waren er en...